رضا مراد صحرایی، اظهار کرد: باید به یک اصل مهم برای ساخت آینده کشور اشاره کرد و آن این است که مدرسه قوی تضمینکننده کشور قوی است، هر کشوری که میخواهد قوی شود باید مدرسهاش را قوی کند.
وی با طرح این پرسش که مدرسه چگونه باید قوی شود؟ ادامه داد: معلمان قوی، دانش آموزان قوی و کادر و مدیران قوی از جمله عناصری هستند که مدرسه را قوی میکنند، اما اینها درون مدرسه است، بیرون مدرسه مسئله دیگری است که اهمیت بالایی دارد، لذا مدرسه قوی مدرسهای است که با خانوادهها، با مساجد، کانونها، ادارات و کارخانهها و صنایع نزدیک خود ارتباط برقرار میکند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به عبارت دیگر مدرسه قوی، یک هسته از شبکه است که اجزای این شبکه به شرط ارتباط با این هسته، هم خودشان قوی میشوند و هم مدرسه قوی میشود، لذا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه مهمترین نهاد تحولی تلقی شده است یا به عبارت دیگر، مدرسه راهبردیترین مکان تربیت دانشآموزان است، از این حیث مهمترین جایی است که آینده کشور را میسازد.
صحرایی گفت: این که گفته میشود هر مدرسه یک ایران کوچک است برای این است که از قوی شدن مدرسهها ایران قوی میشود. وقتی یک مدرسه در یک محلهای قوی است، یعنی آنکه هم با خانوادهها، با مساجد و با مدیریت محله ارتباط خوبی دارد و هم خود مدرسه قوی است، لذا این مدرسه مدرسهای میشود که دانشآموزان با عشق به مدرسه میروند و احساس میکنند که مؤثر هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در سند تحول بنیادین، مدرسه آنقدر مهم است که به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت در پیشرفت و تعالی کشور معرفی میشود، این مسئله مهمی است، در این معنا اگر مدرسه قوی شود، همه چیز در کشور درست میشود. وقتی که مدرسه قوی میشود، در گام اول، اجزای آن یعنی دانش آموزان قوی میشوند.
صحرایی با بیان اینکه مدرسه اگر امیدستان بشود، اولین کسی که امید در آنها ایجاد میشود، خود دانشآموزان هستند، اظهار کرد: کسی که امید داشته باشد و امید در دل او زنده باشد هیچ غیر ممکنی جلوی راه او نیست.
وی با بیان اینکه مدرسه در یک محله باید تصمیمساز باشد، گفت: باید درب مدرسههایمان را به سمت محله باز کنیم، یعنی دانش آموزان، تشکلها و کانونهای دانش آموزی و انجمنهای دانش آموزی مسئولان را به مدرسه بیاورند و از او بخواهند، امکانات کشور پراکنده است، ولی کافی هم هست، مهم استفاده درست از آنهاست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تصور کنید هیئت محله در کنار مساجد در مدارس برگزار شود، همه بچههای محله به مدرسه بیایند، گاهی پدر مادرها در کنار دانش آموزان به مدرسه بیایند، در مسائل مختلف به گفت وگو بنشینند و بعد نماز جماعت برگزار شود، این مسئله باعث قوی شدن مدرسه میشود.
وی ادامه داد: مدرسه میتواند عامل پیوند و اتحاد و انسجام و هماهنگی بین همه نهادهای فرهنگی، احتماعی و تربیتی شود، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و وزارت بهداشت وقتی موفق هستند که از مدرسه شروع کنند، لذا اساسا اگر مدرسه قوی شود، پیش از اینکه حادثهای اتفاق بیفتد، ما قوی شدیم و کارمان پیش رفته است.
وی با قدردانی از عوامل و دانشآموزان هیئت انصارالمهدی (عج) شهرکرد، گفت: هیئت جایی است که دل انسان با صفا و رقیق میشود، حضرت آقا میفرمایند بچههایی که هیئت میروند عموما سرزندهتر، بانشاط تر و موفقتری خواهند بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از کارهای مهم این بود که اردوگاهها را فعال کردیم، سال گذشته بیش از ۱۴ میلیون نفر-روز اردو رفتند، هر جا اردوگاهی بوده، دانشآموزان به آنجا رفتند. نزدیک ۵۰۰ هزار نفر نیز به اردوهای چند روزه رفتند.
صحرایی با اشاره به اینکه در این دولت موضوع هدایت تحصیلی بسیار جدی گرفته شد، بیان کرد: مهم این است که دانشآموزان به رشتهای بروند که هم علاقه دارند، هم استعداد دارند و هم آیندهدار است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از سیاستهای ما رونق فنی و حرفهای و هنرستانها است، تصریح کرد: امسال ۱۰۰ هزار نفر به هنرستان رفتند، این یعنی ۱۰۰ هزار نفر شغل را در کنار تحصیل، انتخاب کردند. ۹۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد که بیش از ۵۰۰ هزار از دانشآموزان بودند، یعنی آموزش و پرورش در ایجاد اشتغال به تنهایی به اندازه کل دولت نقش دارد.
صحرایی ادامه داد: یکی از کارهای مهم دیگر در این دولت، کتابخانههای کلاسی بود که هر کلاس یک کتابخانه داشته باشد که اول از روستاها این طرح شروع شد. در کنار کلاس درس، بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی راهاندازی شد.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از طرحهای مهم آموزش و پرورش، طرح نماد است، گفت: طرحی به اسم نماد که به دلیل کرونا به فراموشی سپرده شده بود در این دولت احیا و اجرایی شد. ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز در این طرح پایش شدند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد محدودی نیاز به مراقبت داشتند که ارجاع داده شدند، بیان کرد: برای این کار ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم که به ۶۵۰ مرکز مشاوره افزایش یافتند.
وی با اشاره به وجود خبرگزاری پانا که تحت وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند، عنوان کرد: در این خبرگزاری بیش از ۶ هزار خبرنگار دانشآموز در حال فعالیت هستند که برای ۱۵۰۰ نفر آنها به تازگی دوره خوبی برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهای مهم آموزش و پرورش، بحث سرودهای انقلابی بود، بیان کرد: برای این موضوع بیش از ۵ هزار گروه سرود در آموزش و پرورش ایجاد شد.
وی گفت: به قرآن و نماز نیز بیشتر از گذشته در آموزش و پرورش توجه کردیم، چرا که میدانیم قرآن و نماز اگر به مدرسه بیاید، ولو اینکه هیچ کار فرهنگی دیگری نشود، دانشآموزان بیمه میشوند و قوی میشوند.
صحرایی با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت نیز در آموزش و پرورش تقویت شد، مطرح کرد: امسال یک میلیون نفر به این اردوها میروند.
وی افزود: طرح شهید عجمیان در سطح کشور اجرایی شده است که این استان در سطح کشور اول شد، شهید عجمیان از جمله شهدایی بود که سال گذشته ناجوانمردنه شهید شد، اما تبدیل به الگو شد، در این طرح شادابسازی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق نوسازی، رنگسازی و ... در دستور کار قرار گرفت و همچنان هم ادامه دارد.
صحرایی ادامه داد: به کمک خود دانشآموزان و کمک سایر افراد، جشنوارهها و طرحهای مختلفی در طول دولت سیزدهم برگزار شد تا همه پای عرصه تعلیم و تربیت بیایند که البته باید همچنان ادامه یابند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استخدامیهای آموزش و پرورش، بیان کرد: امسال یک سال تاریخی خواهد بود و قریب به ۱۹ هزار مربی پرورشی استخدام میشوند.
نظر شما